woensdag 6 januari 2010

De media en wij

Kent u de wet van Ringeling
Neen?!
Onthoud ze goed, want Ringeling is een wijze man: De 1e wet van Ringeling luidt: Lees de krant. De 2e wet van Ringeling is: maar geloof hem niet.

Dagelijks worden wij geconfronteerd met massa-informatie via verschillende bronnen zoals kranten, brochures, internet, massamails, radio, reclame in de verschillende vormen. Maar, hoe kijken wij naar die informatie? Stellen wij ons kritisch er tegenover of geloven wij in alles wat ons voorgeschoteld wordt?

Als wij het reëel bekijken kunnen wij vaststellen dat ons de media enkel informeert over zaken die zij belangrijk vindt, nl. met die zij geld kan verdienen. Denken wij eens aan tragische ongevallen van bekende mensen zoals prinses Diana, Joh F. Kennedy jr en zijn vrouw, …. Hun leven wordt in alle kranten, tijdschriften en websites besproken en om de zoveel jaar herdacht. Wat hebben wij eraan om de verhaal te lezen van hun tragisch leven en dood? Er zijn talrijke historische gebeurtenissen die beter herdacht zouden moeten worden.
Er wordt dus absoluut geen prioriteit gegeven aan informatie. Datgene wat beter verkoopt heeft in feite prioriteit.

Wij worden gemanipuleerd, aangezet tot haat en moord, immoreel gedrag.
De meest bekende voorbeeld van manipulatie en aanzet tot haat kennen wij allemaal: WO II en het uitmoorden van Joden. Toen waren het Joden die gediscrimineerd en gehaat werden maar sinds 11/09 zijn moslims die dagdagelijks beledigd en bespot worden. Het gevolg daarvan is dat vele mensen (niet moslims) vooroordelen ontwikkeld hebben die ze moeilijk kunnen wegwerken. Aan deze (anti-islamistische) propaganda zijn er ook slachtoffers te wijten. Denk maar aan de dood van Marwa Al-Sherbini. Zij werd door een Pols-Duitser beledigd als terroriste en toen ze hem gedagvaard heeft voor belediging werd ze met 18 messteken in de rechtbank doodgestoken.

OK, de vrijheid van meningsuiting en persvrijheid zijn ons bij de grondwet gegarandeerd. Maar, hoe ver mogen wij gaan bij het uiten van onze mening. Vandaag betekend mening uiten ook iemand zijn eer aantasten, liegen en beledigen. Regelmatig kunnen wij zien dat een VIP een tijdschrift of kranten gedagvaard heeft omdat zijn eer aangetast werd. Ik vind dat een grens aan deze vrijheid gezet moet worden.

De media is niet meer van informatieve aard maar van commerciële aard geworden (die eigenschap hebben de feestdagen ondertussen ook).

Is het jullie niet opgevallen dat wij beetje bij beetje door de media (films, soaps) geamerikaniseerd worden? Werd er 50 jaar geleden aandacht geschonken aan Valentijnsdag en Halloween? Neen zekers. Ik denk dat Europeanen binnen enkele jaren ook Thanksgiving zullen vieren.
In de spreektaal komen wij amerikaniserig ook tegen. Het gaat niet om de termen die niet vertaald kunnen worden zoals computer, delete, space, ... maar het gaat om kleine uitspraken zoals 'okay', you wish', 'all right', ... Wat mij aan de Duitse soaps opgevallen is, is dat het woord 'papa' niet meer (of zelden) gebruikt wordt, ze hebben overgeschakeld naar 'dad'. Het zal niet lang duren en onze kinderen zullen dezelfde term gebruiken.

Ik zou maar zeggen activeer jouw kritisch bewustzijn naar de media toe en laat je niet hypnotiseren.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Een interessante video: Mind control

0 reacties: